Ebben a kis írásomban szeretném bemutatni az erősember sportágat, egy teljesen szubjektív szemszögből, hiszen sem versenyző, sem edző nem vagyok, csak 4 éve megcsapott az erősember szele, és azóta szerelmes vagyok bele, így nem lehet objektív sem. Nem vagyok író, így az esetleges hibákért elnézést kérek.

Sokan azt gondolják, hogy az erősember egy viszonylag egyszerű sportág, ha valaki jó erőemelő, akkor jó erősember is, mert hát na, az izom az izom. De ez nem így van. Sokan tévedésbe esnek, és nagyokat pislognak, amikor kipróbálják először az erősember számokat, és lám-lám, nem olyan jók benne, mint gondolják. Ez velem is megesett, hiszen úgy gondoltam, ha már felhúzok 200 kg al, akkor lazán szaladgálok 2x100 kg os kofferral. De nem, hihetetlenül nehéz, és teljesen más az egész. Most ott tartok, hogy öv nélkül minden nélkül 160 ba 4 et guggolok – öv + bandázzsal 200 kg ba 2 t guggoltam, felhúzásomról annyit, hogy a hátam félig meddig állandósult fájdalma miatt nem nagyon szoktam felhúzni, de már próbálkozom kisebb súlyokkal 140-160 kg al, azonban koffer cipeléskor akár a 2x140 kg al is elbírok 20 méteren keresztül. Ennek ellenére nem tudnék felhúzni 280 kg ot :)

És egy másik tévhit, miszerint az erősember sportág egy nagyon nehéz, és teljesen ízület meg izom gyilkos, az ember hamar megrokkan benne. Én speciel pont az ellentétjét tapasztalom, az erőemelést egyszerűen alig tudom művelni, felhúzásnál kegyetlen bemerevedik a derekam, még amikor erősembert csinálok, és van, hogy talicska felhúzás v. kocsi felhúzásnál 16-18 ismétlést megcsináltam 350 kg-nyi súllyal és a hátam egyáltalán nem állt be. Biztos rossz a tartásom a felhúzásnál, vagy nem tudom, előtte sosem volt ilyen, azonban az elmúlt 1-2 évben annyira állandósult, hogy kénytelen vagyok lemondani róla, mivel teljesen el lehetetleníti a mindennapjaimat is egy-egy felhúzó edzés.

És ha még nem sikerült meggyőzni TÉGEDET arról, hogy az erősember sportág egy igenis jó, akkor még pár érv mellette:

-          Aki imád vállazni szeretni fogja, mert fő gyakorlat lesz, és a mell kerül háttérbe

-          Olyan fogásod lesz, mint a satunak

  • Mindig szokott lenni a versenyeken egy tartó szám, ami általában vagy a fogás erősségeden múlik, vagy, hogy milyen erős a vállad:) akarom mondani kitartó

-          Viszonylag jól fejlett csuklyáid lesznek, hagyjuk már a vállvonogatást meg ilyesmit. A sok tartástól úgy fog fejlődni, hogy még te is meglepődsz, meg persze a rengeteg felhúzó gyakorlattól – koffer, autótartás, erősember felhúzás stb…

Remélem sikerült már meggyőzni pár embert, és ha nem is teljesen, de egy két erősember számot beiktattok az edzéstervetekbe. Lehet versenyezni is, ki mennyire kemény, és milyen akaratereje van.

És akkor lássuk, milyen erősember számok vannak, csak a klasszikusokat említeném meg, ezeknek a legkülönbözőbb változatai vannak, pl.: koffer cipelés két disznóval :D

-          Koffercipelés

-          Lengősúly cipelés

-          Rönknyomás

-          Apollo

-          Autófelhúzás

-          Traktorkerék forgatás

-          Kőgolyó pakolás

-          Kamionhúzás

-          Vikingnyomás

És a sor szinte végtelen, rengeteg szám van még ezen kívül, persze sokban megegyezik az, hogy egy izomcsoport dolgozik. Viszont ebben a sportban – véleményem szerint, legalábbis ezt tapasztalom – attól, ha jó nagy koffert akarsz valaha is vinni, akkor kofferezni kell, ha jó rönknyomó akarsz lenni, rönköt kell nyomni, nem mást. Mert teljesen más az egész, rönknél nagyon instabil az ember, kegyetlen szokatlan, apollo is más – itt ugye a fogás mérete 50 mm a szokásos termi rudak meg 28-30 mm – nehéz vele nyomni. De ha ráérzel, a technikára jó leszel benne.

Javaslom, hogy amennyire tudsz, iktass be néhány erősember számot az edzéseidbe, meglátod, meglesz az eredménye. Ja, hogy terembe edzel? Muszáj nagyúr, én is teremben edzem, amíg a kollégiumban vagyok, azonban pár gyakorlatot könnyen lehet helyettesíteni. Koffercipeléshez javaslom két egykezes igénybevételét, ezekre is könnyen fel lehet pakolni legalább 50-80 kg ot darabonként, ami egy darabig elég lesz. Autótartás? Rúdra súly, felemeled és tartod, ne vidd túlzásba az elején 100-150 kg al elég kezdeni, ne 10 másodpercig tartsd, hanem legalább 90 sec.  Nekem a valaha volt legjobb 250 kg – ténylegesen ennyi, sima rúddal – 40 másodperc volt, bár ekkor még jó erőben voltam. Oldaltartás a kedvencem, itt kiderül mennyire vagy kitartó vállban is. Petrencerúd tartás ismerős? Ha nem akkor kulturálódj is egy kicsit.

Felhúzást ne csak rúddal képzeld el, ha van rá alkalmad 2 darab egykezessel, vagy keretben húzz fel, sokkal közelebb áll a mindennapos mozdulathoz, mint a felhúzás.  Sajnos természetesen vannak olyan gyakorlatok, amihez elengedhetetlen az eszköz, pl.: traktorkerék, vikingnyomás, kamionhúzás, kőgolyó pakolás. Azonban ha valaki faluhelyen lakik, és van szép nagykertje és olyan szülő, aki elviseli a gyerek hülyeségét – nekem van ilyen! :D – akkor könnyen össze lehet ilyeneket hozni. Kőgolyó: Egy kis gipsz, gumilabda, begipszeled, majd kiszeded a gumilabdát, kiöntöd betonnal, pár nap száradás aztán irány emelni. Az elején javaslom 40-50 centis gumilabdával, nekünk sikerült egy 60-65 centi körülivel talán készíteni, az olyan laza 230 kg lett :P A 45 centis talán 80 kg körüli lett, ha jól emlékszem. Ha az agyam nem csap be, és jól tudom, akkor 55 centis a szabvány átmérő versenyeken.

Nekem jelenleg úgy nézz ki az edzéstervem, hogy hétköznapokon 2-3 edzésem van, majd hétvégén van egy eszközös edzésem. Az teszi fel az I re a pontot! Javaslom próbáljátok ki. Mindenkinek sérülésmentes edzést kívánok. Későbbiekben kicsit részletesebben tárgyalom majd a dolgokat, gyakorlatokat, mit hogy érdemes csinálni, esetleg edzéstervet felosztani. Ahogy az időm alakul, úgy írok majd. Addig is, kofferre fel! 

Máté

A bejegyzés trackback címe:

https://vikingwarrior.blog.hu/api/trackback/id/tr795783029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elítélt · http://elitelt.blogspot.hu 2014.01.26. 21:56:47

Helló!

Öröm lesz téged olvasni :P

egy homemade erősember felszerelés készítés cikkről szívesen olvasnék :)

Jómagam is próbálok minél több dolgot begyűjteni itthonra.

VikingWarrior 2014.01.27. 13:30:40

@Elítélt: Mindenképp lesz ilyenről is szó, csak hozzá még fotóznom kell, aztán sokszor lusta vagyok, de tervben van, egy két egyszerűbb tipp. Igaz, ahhoz is kelleni fognak dolgok, de semmiből nem lehet erősember cuccokat.

Raticus 2014.04.02. 00:54:23

Üdv! Először is megragadnám az alkalmat, hogy gratuláljak a bloghoz, bitang jó és informatív. Engem is ez a vonal érdekel: összetett gyakorlatok, gimnasztika, erősember, erőemelés, korekció, mobilitás. Ti is azokat a szerzőket tartjátok nagyra, akiket én: Dan John, Cressey, Pavel, stb. Úgy érzem jóban leszünk. :) 5 hónapja edzek súlyokkal, előtte fegyenceztem, de egyszer elmentem egy terembe kipróbálni az elemelést és azóta nincs megállás. Apropó elemelés, hatszögrúddal nem volt még alkalmad kipróbálni? Az okosok szerint egy kíméletesebb verzió. Az erősember gyakorlatokról meg annyit, hogy a felemás farmerjárás a kedvenc gyakorlatom. De csak a felhúzás után. :)

VikingWarrior 2014.04.03. 08:41:01

Szia Raticus!

Köszönjük a dicsérő szavakat, őszintén remélem, hogy a jövőben még sok hasznos információt olvasol nálunk!

A trapéz rudas felhúzást nekem személy szerint még nem volt alkalmam kipróbálni, de azt hiszem, hogy a többieknek sem. Ez annyira kuriózum ebben az országban, hogy el sem hiszed. Megjártam nem egy termet az ország számos részén, de egyikben sem találtam! Persze ez nem zárja ki azt, hogy van.

Amúgy valóban kíméletesebb, ha a technikai kivitelezés szempontjából nézzük. Könnyebb a szabályos pozíciót felvenni és megtartani, szívesen használnám én is...

Peti
süti beállítások módosítása